טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT​​

חולשים על כל הזירות. אין צורך לחיות עם בעיות נפשיות, ניתן לטפל בהן ולהחזיר את שגרת החיים גם לאחר טראומה או חוויה קשה, פשוט CBT! משנים כיווןנראה כי השינוי בשיטות של טיפולים פסיכולוגיים כבר פה, אם בעבר על מנת לפתור בעיות כמו פוביה, פוסט טראומה והפרעות התנהגותיות כאלו ואחרות היו פונים לפסיכולוג, כזה שעבר הכשרה אקדמית, היום נראה יותר ויותר אנשים שפונים לטיפול פסיכולוגי אחר, אלטרנטיבי. הסיבות לכך הן רבות בן היתר זה ההתבוססות הכמעט אובססיבית של הפסיכולוגיה הרגילה שהייתה שיטת הטיפול המקובלת, עובדה שגרמה לטיפול אצל פסיכולוג להיות ארוך ולא בהכרח הוכיח את עצמו כאשר האדם נפגש עם המציאות. שומרים על איכות חיים באופן מידי אחד מהטיפולים שנעשו פופולריים ומוכיחים את עצמם כיעילים אפילו אחרי תקופת זמן קצרה  של טיפול כמו שלושה חודשים עד חצי שנה זה טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT , כאשר מטפלים באמצעות שיטה זו מתייחסים לשני הביטים הקוגניטיבי, קוגניציה המשפיעה על התודעה ויחד עם זאת מעמתים את האדם עם הדילמות ההתנהגותיות ששם בעצם בא לידי ביטוי הקושי וההתמודדות שהביא אותו לזיהוי הבעיה ולרצון לטפל בה. מטפלים לכל כיוון בתחילת הטיפול יערוך המטפל עם המטופל שיחת היכרות, רקע של האדם, העבר והחוויות אותן הוא חווה במהלך חייו ובהמשך הוא יתרגל אתו שינויים מחשבתיים, תפיסתיים, בד בבד הוא ישלב את הזירה המעשית, הוא יפגיש אותו מול התמודדויות שאליהן הגיב בצורה  לא נורמטיבית, כאשר המפגש  המעשי ילווה במטפל והתגובה תהיה מווסתת, כך שתהיה עליה שליטה והמטופל ילמד את טכניקת ההתנהגות ואף יתרגל אותה מעשית. העשרת ארסנל הכלים טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT  משפיע על הנפש פנימה הוא נותן כלים פרקטיים למטופל ומחזיר לו את הביטחון העצמי ואת היכולות להתמודד עם הקשיים בהם הוא נפגש, צריך לדעת כי מטופל שפנה לטיפול או אפילו ילד או נער שהופנה לטיפול מתמודד עם קשיים לא פשוטים ועם איכות חיים ירודה הנגרמת בשל הקושי הנפשי, התקווה היא כי בסיום הטיפול הוא יחזור לחיי שגרה. ליווי מודרך מטפל שמשתמש בשיטת הטיפול CBT מלווה את המטופל בהתמודדויות היום יומיות שלו מתוך הבנת הקושי והובלת התהליכים, שיטת הטיפול הקונטיבי התנהגותי מוכיחה את עצמה פעם אחר פעם כיעילה לאלתר ולטווח ארוך, כשהכלים נרכשו בידי האדם הוא מלווה בפתרון בכל סיטואציה לאורך החיים, זאת אומרת שטיפול שנערך בצורה מקצועית ויסודית יעלים את ההתמודדות בצורה חד משמעית.​​

סליחה, אבל מה זה בכלל CBT?​

מה באמת אתם יודעים על שיטת הטיפול C.B.T? לא פעם נזרק לחלל האוויר השם המסתורי C.B.T (Cognitive Behavioral Therapy),או במילים אחרות, טיפול קוגניטיבי התנהגותי .על אחת כמה וכמה כשמדובר בהקשר פסיכולוגי או טיפולי אחר. למעשה נדמה כאילו לאחרונה נהיה הטיפול בעזרתה שכיח ופופולארי כל כך עד כי החליפה את כל השיטות כולן! במאמרי זה אנסה לתת לכם סקירה קצרה: מה זה בכלל C.B.T,עבור אילו מקרים מתאימה שיטת הטיפול הזאת ומדוע אני מוצאת אותה יעילה וחיובית כ"כ בתור מטפלת מוסמכת ומנוסה.   הרעיון בבסיס השיטהשיטת טיפול C.B.T-  העיקרון הוא פשוט וקולע- לתבניות המחשבה של האדם ותפיסת המציאות שלו, השפעה מרחיקת לכת ובלתי מבוטלת על הנפש(כל הקשור לתחום הרגשי).תפיסת מציאות בלתי מאוזנת, מוטעית או שלילית עלולה בהחלט להציף בעיות שונות המהוות מקור לחרדה, בצידה השפעות גופניות מוחשיות כובלות (מתח נפשי כבד, דופק מואץ, הזעת יתר, כאבי בטן, סחרחורות ועוד). מנגד, תפיסת מציאות חיובית וחיונית, בכוחה להחליף את זו המחלישה ולתת הרבה מאוד רצון לעשיה וכלים להתגברות. אופי הטיפול ועבור מי הוא עשוי להתאים ברוב המקרים, טיפול מסוג זה יהיה ממוקד, קצר מועד ובעל השפעה חיובית יתכן כבר מהמפגש הראשון!זו אחת הסיבות אשר בגינה שיטת הטיפול הזו חביבה עלי כל כך, כוחות נפש אדירים מתגלים בשיאםככלי רב עוצמה המסייע להיחלץ ממצבים נפשיים קשים. הגבורה הזאת מדהימה אותי בכל פעם מחדש...ובמיוחד המידיות בה היא נחשפת, כבר בתחילתו של תהליך.  מטרת הדו-שיח בינינו תהיה לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות ומתוך כך לגרום לריפוי אותן התפיסות המוטעות אליהן כל כך התרגלנו עד כי נדמו כמציאות... כך מסייע הטיפול לשוב ולקיים אורח חיים יום יומי מתפקד ותקין.מניסיוני, השימוש ב C.B.T  יעיל במיוחד עבור הרבה מקרים ביניהם- הסובלים מחרדה, דיכאון, OCD, פוסט טראומה, כעס, ואלו המעוניינים בטיפול זוגי או הדרכה הורית.  אפשר לעשות זאת ביחד.אידה ואנונו – מרכז אור הנפש​

חרדה, לא צריך לפחד מזה

מהי החרדה?בפסיכולוגיה, לכל מנגנון הגנה, תפקיד חיובי של שמירה על בריאותנו הנפשית ולעיתים גם הגופנית.כך גם במקרה של חרדה, אשר מופיעה כתגובה מיידית למצבים שאינם מוכרים לנו ומלווים במתח והצפה רגשית. כך לדוגמא, מורה מתחילה ביומה הראשון ללימודים עשויה להתרגש מן המעמד עד כדי כך שתחוש לחץ ומעט חשש בחלק הראשון של היום. זוהי חרדה בריאה אשר לה תכלית חיובית והיא אף עשויה לסייע לנו להגיע להישגים גבוהים יותר במקרים מסוימים. חרדה מהזן הטוב, אמורה להתפוגג כבר אחרי שצברה המורה שלנו מעט נסיון באמתחתה. ביטויה המקורי של החרדה הוא פחד הבא לשמש כמעין 'תמרור אזהרה' שנועד להתריע בפנינו על איום ממשי, פוגעני. כתוצאה מכך, כשנחווה חרדה, נעשה הכל על מנת להתרחק מן האיום הזה ונהיה מוגנים. כל הבעיה מתחילה כשרמות הפחד, הדאגה והעומס הנפשי גדולים כל כך עד כי החרדה הופכת להפרעה של ממש. לחרדה מלבושים רביםנהוג לחשוב כי חרדה מתבטאת תמיד באופן כוללני (או שיש חרדה או שלא), כמובן שאין אמת בדבר. אצל בני אדם רבים, מנגנון החרדה מאוזן לחלוטין אך הם סובלים מהפרעת חרדה בתחומים ספציפיים: דוגמאות רווחות הן חרדת קהל, חרדה מפני אסונות, חרדת בחינות, וחרדת ביצוע. כמו כן, יש הסובלים גם מחרדות קונקרטיות יותר, כמו פחד ממקומות סגורים, פחד גבהים ופחד מבעלי חיים. בהתאם למינון, עשויה החרדה להופיע בתחום אחד או יותר. במקרים הקיצוניים, החרדה תקשה מאוד על קיום אורח חיים תקין מפני שתהפוך לנושא מרכזי, הממלא את השגרה בניסיונות לחמוק ממנה ולהילחם בה.רוצה לקרוא עוד על סוגי חרדה וסימפטומים נפוצים?  חרדה אצל ילדיםכן, יש דבר כזה. רק שאנחנו ההורים, לעיתים קרובות, לא מזהים זאת כחרדה. אצל ילדים, קל מאוד להתבלבל ולטעות שמדובר בהתנהגות אשר מקורה בפינוק או במיחוש גופני גרידא. אם התנהגות חרדתית חוזרת על עצמה יותר מפעם אחת יתכן בהחלט שסיטואציות ממשיות שקרו בעבר עוררו חרדה זו.מנגד, זה אינו מצב מחייב, חרדה אצל ילדים יכולה להופיע גם בתור חידוש מפתיע בשיגרתו של הילד.לדוגמא: ילד שתמיד אהב כלבים וכעת הוא לפתע מפחד מהם. חרדת נטישה וחרדה בית ספרית נפוצות מאוד אצל ילדים ולרוב מתבטאות בכאבי בטן חזקים או מיחושים אחרים. לא תמיד נוכל להבחין בקלות במקור החרדה אצל ילדים, אך לכל הפחות, תפקידנו כהורים הוא להיות ערים לכך שדבר מה אינו כשורה ולפנות ליעוץ מקצועי. עבור ילדים, כמו אצל מבוגרים עשוי טיפול CBT לחולל פלאים ולהוות כלי שימושי להתמודדות מפני חרדה בבית או במסגרות חיצוניות.​

טיפול בחרדות

מבנה הנפש העדין בנוי רבדים הנבנים עוד משחר הילדות, חשוב לשמר את המצב הבריא שלה ולטפל מיד כאשר מתגלה קושי. אחריות על העתיד מאז ולתמידמחקרים רבים מוכיחים כי הנפש נבנית עוד משחר העוברות, עוד מהשלב ההריוני האדם שאז הוא עוד עובר סופג מגירויי הסביבה, קולות, חוויות של האימא ונפשו מתחילה להתפתח ולהיבנות, כך נבחין כי ילדים או אפילו תינוקות יגיבו בצורה שונה לחוויות שונות, כך נראה תינוקות המתענגים למשמע מוזיקה נעימה או נחרדים עם השמעת קול או צליל אחר, מזהים את קולה של אימא ואפילו את קולו של האב, עובדה זו מטילה אחריות רבה על ההורים משלב ראשוני של ההורות. החיים רציניים נראה כי ההתייחסות לטראומות אם כך צריך להיות רציני משום שהוא בעל משמעות לאורך כל החיים, חרדה יתרה עשויה לפגוע בהתנהגות של האדם ולהפריע להתפתחות תקינה של הילד או הבוגר הצעיר, ככל שהמודעות לטיפול בקשיים נפשיים עולה נראה כי אנשים מבקשים לעצמם טיפול בחרדה כאשר היא מתגלית או מתפתחת מתוך תקווה שהם יוכלו להשתחרר ממנה ולחיות טוב יותר בעתיד. חרדה רב תחומית חרדה מחולקת לשלושה קטגוריות: חרדה קיומית, חרדה חברתית, חרדת בחינות, כאשר ההשפעה של כל אחד מהם היא על תחום אחר בחיים, למשל חרדה קיומית מתפתחת מסכנת חיים אותה עבר האדם כמו פיגוע, סכנת חיים כשמשהו איים על חייו בצורה כזו או אחרת ולעיתים אפילו אובדן של אדם קרוב אז האדם עושה חשבון לעצמו שגם לו זה עלול לקרות. בריחהחרדה חברתית משפיעה על ההתערות בחברה כאשר אדם חושש להיחשף לחברה הוא חושש מהתגובות שלו בתוך סיטואציות שונות, לעיתים זה מתפתח בעקבות טראומת עבר כאשר הוא הובך או בויש בפורום ציבורי ונותר חסר אונים וערום מבחינת ההתמודדות החברתית כך שהוא לא רוצה לקחת סיכונים. כישלוןחרדת בחינות משפיעה על ההתמודדות עם הבחינה בשעת מעשה, למרות שהילד, הנער או הסטודנט מכיר את החומר ויכול להתמודד עם השאלות מחוץ לעת הבחינה כשמגיע שעת המבחן הוא אינו מתמודד, שוכח, לעיתים מפתח הפרעות גופניות כמו כאב ראש, בחילות, שלשולים ועוד כך שיכולת התפקוד שלו מטבע הדברים ירודה. הצלחההבשורה הטובה כי יש טיפול בחרדות, יש אמצעים לסייע לאדם הסובל מחרדות להתמודד איתן בחיי היום יום, כך הוא מבטיח לעצמו עתיד טוב יותר, טיפול בחרדות יכול להעלים לחלוטין את החרדה וההתמודדות הלקויה מולה, חשוב לטפל בחרדה בזמן על מנת למנוע הידרדרות נפשית.​

פחדים וחרדות אצל ילדים ובני נוער

בשנים האחרונות, הפכו החרדות והפחדים בקרב ילדים ובני נוער לשכיחות יותר ויותר. מחקר בקרב 40,000 ילדים ונוער בארצות הברית, מצא כי 9% מתוכם היו עם הפרעות חרדה (Elmore & Crouch, 2020)...

פחדים וחרדות אצל מבוגרים

הופעת חרדות ופחדים בקרב מבוגרים נמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות, עקב סיבות מגוונות. בעקבות הופעתן, נגרמות השלכות קשות למבוגרים ולבני משפחותיהם. מחקרים ברחבי העולם בחנו את העלייה בשכיחות הפרעות החרדה בקרב מבוגרים.

טיפול בפוסט טראומה​

במשך שנים ארוכות טיפול רגשי היה נושא מודחק אנשים בודדים פנו לעזרה מקצועית .כאשר התמודדו עם קושי נפשי נהגו בשיטת ההדחקה שגרמה לתפקודם להיות לקוי ולאיכות החיים שלהם להיות ירודה, טיפול פסיכולוגי היה מחוץ לתחום עובדה שגרמה לאנשים לגדל דורות של אנשים עם קשיים פסיכולוגיים ברמה כזו או אחרת, היום הכול נראה אחרת וניתן לראות יותר ויותר אנשים פונים מיוזמתם האישית לטיפול פסיכולוגי.

נפגעות תקיפה מינית​​

חשוב לטפל בבעיות נפשיות ולזהות הפרעות התנהגותיות לפני שהן הופכות לחריגות בצורה מוגזמת.לא להמשיך את השרשרת."ילד פגוע פוגע" משפט זה ממצה בשלוש מילים את המצב אליו נקלעת החברה כאשר היא נמנעת מטיפול בנפגעי מין, חשיבות הטיפול בפגיעות מכל הסוגים כבר נודעה וגורמת לאנשים מכל שכבות האוכלוסייה לטפל בהתמודדויות נפשיות, אבל אם במקרים של בעיות נפשיות אחרות נפגע האדם או משפחתו הקרובה הרי במקרים של נפגעי מין הפגיעה היא בלתי צפויה ויכולה לפגוע גם במעגל הרחב וגם לאחר שנים רבות. טיפול מותאםחשוב להפריד בין טיפול בילדים שעברו תקיפה מינית לבין בוגרות נפגעות תקיפה מינית, כאשר ילדים ידווחו פחות על פגיעות מין נפגעות תקיפה מינית במקרים רבים יחפשו אוזן קשבת ואדם קרוב לשתף אותו, בכל מקרה יש לקחת בחשבון שבמקרים רבים הנפגע או הנפגעת לא תדווח על הפגיעה ורק התנהגות בלתי שגרתית תדליק נורה אדומה ותגרום לסביבה לחשוב שקרה משהו. להסתכל לבעיה בעינייםברגע שמהבהבת נורה אדומה ומתגלית הפרעה התנהגותית אצל אדם קרוב חשוב לברר את הגורמים לבעיה, קיימות שיטות שונות שמצליחות לאתר את הגורם להתנהגות הבלתי שגרתית, כאשר 'עולים' על הבעיה ומזהים את התהליך אותו עבר או עברה הנפגע ניתן לטפל בצורה יסודית ונכונה בפגוע. אין אפשרות להעלים בעיות חשוב לדעת כי הדחקה של טיפול בנפגעות תקיפה מינית או בילדים שעברו התעללות מינית יכולה לשבש אותם ולגרום להם לקשיים נפשיים עד כדי פדופיליה, כאשר הנתקף עצמו יצטרך להתמודד עם סיטואציה בה יתגלה שהוא עצמו התוקף, גם אם הילד נראה מתאושש וחזור לתפקוד רגיל אסור בשום אופן 'לעצום עיניים' ולהירדם על המשמר, מתפקידו של הורה או מחנך שמגלה מקרה כזה לשלוח את הילד לטיפול יעיל. נותנים מענהשיטות שונות מבקשות לתת מענה בתחום, כאשר יש כאלה שמוכחות כיעילות ופותרות את הבעיה בזמן קצר יחסית כמו למשל שיטת CBT  המטפלת במקביל בפן הקונטיבי וההתנהגותי כך שהיא חולשת על המוח והתודעה  על ידי שיחות חיזוק ושינוי ויחד עם זאת מתרגלת את המטופל בזירה המעשית כדי שיאמץ חזרה חיים תקינים. ממשיכים לחיותטיפול נכון במקרה של פגיעה מינית יוכל לתת לפגוע כלים ולהוציא אותו באופן מוחלט מהסיטואציה הנוראית אותה הוא חווה, כמובן שבמקרים בהם הייתה התעללות מינית ארוכת טווח הטיפול גם הוא צריך להיות ארוך טווח ובמקרים בהם הפגיעה הייתה חד פעמית התקווה היא שהטיפול יהיה קצר יותר, בכל מקרה צריך להיות ערניים ולזהות כל סטייה בתפקוד התקין.​

פגיעה מינית ודיסוציאציה

הסטטיסטיקות בנושא נפגעות תקיפה מינית עגומות ביותר: אחת מתוך שלום נשים מדווחת כי חוותה תקיפה מינית בילדותה או בבגרותה. במקביל, אחת מתוך שש נשים מעידה כי הייתה מושא לגלוי עריות. לצערנו הרב, הדבר נכון כלפי כל חתכי, מגזרי וסוגי האוכלוסייה. על אף שבמרוצת הדורות, הפשע הנורא היה מזוהה כפגיעה כלפי נשים בעיקר, חשוב לציין כי מאז ומתמיד וגם היום, התופעה קיימת גם בקרב ילדים, נערים וגברים. זאת עוד לפני שלקחנו בחשבון את מה שמכונה "הטרדה מינית", הנחשבת קלה יותר ובדרך כלל אינה תופסת מקום בשיח הציבורי, כביכול "דבר שבשגרה". המסקנה המתבקשת היא: זה יכול לקרות לכל אחד ואחת, חובתנו האישית והחברתית היא לדבר על זה! אל תתביישו, פנו לאיש מקצוע וקבלו את החיים בחזרה. מהי דיסוציאציה?הדיסוציאציה (בעברית 'פירוד'/'ניתוק') היא מנגנון הגנה הגורם למעין "קצר" בין חוויה גופנית של אדם לבין איך שהיא מתבטאת בנפש. זאת אומרת שרגשות, מחשבות, תגובות וידע עשויים להיות מנותקים מן החוויה הגופית ולא להתפרש כשורה במישור הנפשי. דיסוציאציה מופיעה לעיתים קרובות עקב מאורע טראומתי ולכן ניתן בהחלט לייחס אותה גם למקרים של תקיפה ופגיעה מינית.לדוגמא: נפגעות ונפגעי תקיפה מינית משחזרים פעמים רבות כי בשעת הפגיעה נשללה מהם היכולת להגיב בדחייה או בדיבור. אחרים דיווחו גם על ניתוק רגשי מנטלי, מעין קהות חושים המאופיינת באטימות בכל הקשור לפגיעה, בכל זמן נתון. לצערנו, הדוגמאות רבות ומגוונות. יש לתת את הדגש על כך שאותם נפגעים נוטים לפרש התבטאות דיסוציאטיבית כהפגנת חוסר אונים, חולשה וקורבנות. לרוב יאשימו את עצמם שוב ושוב על שלא נהגו אחרת. זה המקום לציין – זה לא היה בידיים שלכם באותם רגעים קשים.  לכל מטבע שני צדדים – התועלת אשר בדיסוציאציהאחת מן הדרכים אשר עשויות להוות מפתח לפיתרון היא שימוש בדיסוציאציה עצמה.לשם כך, חשוב מאוד להבין כי קצר תודעתי מעין זה, בכוחו לצמצם את הפגיעה הקשה לכמה מישורים, במקום פגיעה טוטאלית בכל החזיתות בבת אחת אשר ממנה קשה ביותר להחלים.מתוך כך יהיה ניתן "לאחות" את הקרעים עליהם מצביעה הדיסוציאציה בעזרת טיפול מותאם אישית. הטיפול אשר ינקט יתבסס בעיקר על העצמת הערך העצמי,על מנת שהדבר יניע לשינוי פנימי אמיתי. במקביל ינתנו כלים ודגשים לחידוש האמון בין בני אדם ובמערכות יחסים אשר כמעט בכל המקרים חוטפים מהלומה כתוצאה ישירה מהפגיעה המינית. לאחר תקופת הסתגלות מסויימת, בה סובבים את הנפגע/ת מערכות יחסים מוכרות, תומכות ואהובות, טוב יהיה, אך לא חובה, להגדיל את המעגל לקבוצה תומכת באם יש מוכנות לכך.​

הקשר בין פגיעה מינית ובין שימוש בחומרים

תקציר התסמונת הפוסט-טראומתית של התעללות מינית בילדות הוגדרה על ידי חוקרים וקלינאים רבים כתסמונת מורכבת, הכוללת קשת רחבה של סימפטומים גופניים ונפשיים, כמו: בעיות גניקולוגיות, בעיות במערכת השתן והעיכול, הפרעות רגשיות, כמו: דיכאון כרוני, אימפולסיביות, חרדות ופוביות, סיוטי לילה ופחדים, דימוי עצמי נמוך, תחושות של בדידות, אשמה ובושה קיצוניים, בעיות בזהות, פגיעה עצמית ואובדנות, בעיות ביחסים אינטימיים, קשיים בתפקוד המיני, קשיים בתפקוד בתחום התעסוקה והלמידה. כמו כן, נשים שעברו התעללות מינית בילדותן מועדות כקורבנות חוזרים ופגיעה עצמית. הקשר בין פגיעה מינית לשימוש בחומרים פסיכו-אקטיבייםהתסמונת הפוסט-טראומתית של התעללות מינית בילדות הוגדרה על ידי חוקרים וקלינאים רבים כתסמונת מורכבת, הכוללת קשת רחבה של סימפטומים גופניים ונפשיים, כמו: בעיות גניקולוגיות, בעיות במערכת השתן והעיכול, הפרעות רגשיות, כמו: דיכאון כרוני, אימפולסיביות, חרדות ופוביות, סיוטי לילה ופחדים, דימוי עצמי נמוך, תחושות התסמונת הפוסט-טראומתית של התעללות מינית בילדות הוגדרה על ידי חוקרים וקלינאים רבים כתסמונת מורכבת, הכוללת קשת רחבה של סימפטומים גופניים ונפשיים, כמו: בעיות גניקולוגיות, בעיות במערכת השתן והעיכול, הפרעות רגשיות, כמו: דיכאון כרוני, אימפולסיביות, חרדות ופוביות, סיוטי לילה ופחדים, דימוי עצמי נמוך, תחושות של בדידות, אשמה ובושה קיצוניים, בעיות בזהות, פגיעה עצמית ואובדנות, בעיות ביחסים אינטימיים, קשיים בתפקוד המיני, קשיים בתפקוד בתחום התעסוקה והלמידה. כמו כן, נשים שעברו התעללות מינית בילדותן מועדות כקורבנות חוזרים ופגיעה עצמית. נמצא שלאוכלוסייה זו יש ייצוג גבוה בסוגים שונים של בעיות כגון: שימוש בסמים, אשפוזים פסיכיאטריים, עסוק בזנות ובעבריינות (עופרי 1998, גור 2001, Jarvis & Copeland 1997, Gil-Rivas ואחרים 1997, Spak ואחרים 1998, Fleming ואחרים 1998) מחקרים רבים הראו חיבור ברור בין התעללות מינית ובין התמכרות לחומרים פסיכו-אקטיביים (גור 2001, בלקבורן 1998, Spak ואחרים 1998, אבני 2001, Jarvis & Copeland 1997). מחקרים של קופלנד והול ( בתוך Jarvis & Copeland1997) מצאו כי 47% מבין משתתפים בתוכנית גמילה דווחו על התעללות מינית בילדות. מחקר אחר של רושנוו (בתוך Jarvis & Copeland 1997) מצא כי מדובר על 74%. על פי Gil-Rivas& Othere (1997) מבין המשתתפים בתוכנית גמילה 50% עברו חוויה של פגיעה מינית במהלך חייהם בהשוואה לאוכלוסייה הכוללת. מדובר על מספר העומד בשליש באופן יחסי. על פי Najavits ואחרים (1998) בין 30% ל- 59% מן הנשים המשתמשות בסמים סובלות מתסמונת פוסט-טראומתית. בקרב הנשים הסובלות מתסמונת פוסט-טראומתית שיעור השימוש בסמים גבוה פי 1.4 ל- 5.5 יותר מאשר בקרב נשים שאינן סובלות מתסמינים פוסט-טראומתיים. שיעור הנשים המאובחנות כסובלות גם מהתמכרות וגם פוסט-טראומה הינו כפול מאשר שיעור הגברים המאובחנים כבעלי דיאגנוזה כפולה כזו. כמו כן, מהלך ההפרעה אצל מי שסובל משילוב של שתי אבחנות אלו הנו חמור יותר בדרך כלל מאשר מי שמאובחן כסובל רק מאחת מהן. על פי Harris)1996) נראה שהשימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים קשור עם הסטורים של טראומת פגיעה מינית. "שיתוק" אפקטיבי, הגורם לכך שניצולת הטראומה אינה חשה יותר את רגשותיה שלה וכך מונעת מעצמה כאב נוסף, הנו מנגנון הגנה רב עוצמה, שפעמים רבות מועצם עוד יותר על ידי שימוש בסמים ואלכוהול. כאשר נשאלו מכורים לסמים מה הרווח שלהם משימוש בסמים השיבו, שזה עוזר להם לשכוח מבעיות, להרגיש טוב ולהיות נחמדים וידידותיים ( הסי וסונג, בתוך אבני, 2001 ). עופרי (1998) מציינת במאמרה כי כאשר מנגנוני הישרדות של האישה אינם מצליחים לחסוך ממנה את הכאב העצום של הזיכרונות הקשורים לניצול שעברה ואת הרגשות שנלווים אליו, תחפש האישה כל דרך אפשרית להרגיע את "האש הבוערת" את "הר הגעש הלוהט" המאיים להתפרץ. במקרה זה, תפנה לשימוש באמצעים מלאכותיים כמו כדורי הרגעה, אלכוהול וסמים. באותו מאמר עופרי (1998) מביאה את קורטואז(1988) שמצא כי האלכוהול והסמים מדכאים סימפטומים של פוסט-טראומה, ובכך מקלים על חייהם של אנשים אלו. השימוש בסמים יכול להיות בשלב השני באסטרטגית ההתמודדות עם ניסיונות מיניים בלתי נסבלים או זיכרונות בלתי נסבלים בגיל ההתבגרות. אסטרטגיות פיזיולוגיות מוקדמות של בריחה מלחץ דרך דיסוציאציה הן פרדיספוזיציה לשימוש בסמים מאוחר יותר (הסי וסינגר, בתוך אבני, 2001). לסיכום: במחקרים שנערכו בין התעללות מינית ושימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים – אלכוהול וסמים, נמצא קשר בין שני הגורמים. השימוש בסמים ואלכוהול עשוי, כביכול, להפחית את עוצמת הרגשות הבלתי נסבלים שחווים האנשים מהפגיעה המינית ולשחזר את חוויית הקורבנות. אולם, המחיר שגובה ההתמכרות לסם ולאלכוהול הינה גבוהה, אינה אדקטווית ורק מוסיפה על סבלם של הניצולים.​

גורמים המשפיעים על הסתגלות הילד לגירושין

תקצירהשפעות הפרידה והגירושין של ההורים על ילדיהם, כשקיימת חשיבות לשלב ההתפתחותי של הילד במעגל החיים, בו מתרחשים הגירושין. התגובה תלויה במשתנים שונים : גיל , מצב רגשי, שכלי, מוסרי, אופי הילד והניסיון שלהם בתוך המשפחה.גורם מפתח לטווח ארוך שמשפיעה על תגובה והסתגלות הילד זהו אופי הגירושין: האם ההורה נעלם, גירושין בהפתעה, גירושין דרך מלחמה, גירושין של "בוא נסתיר את זה מהילדים" וגירושין בגיל מאוחר. משתנים נוספים הקובעים את תגובות הילדים הם: מין, כושר התמודדות, ילד יחיד או עם אחים, שינוי סגנון חיים לאחר הגירושין ויחסים בין ההורים לאחר הגירושין.מחקרים אשר בחנו את תוצאות גירושי ההורים על ילדים סיפקו הוכחות כי גירושין קשורים עם טווח רחב של תוצאות שליליות בתחומים רגשיים, התנהגותיים, פסיכופזיולוגיים ומחשבתיים. בעוד מחקרים אחרים דיווחו על תוצאות מועילות במקרים מסוימים. (LINKER: PTOBERG & GREEN ;1999) הספרות מתמקדת ב-3 רמות עיקריות של גורמים:1. גורמים ברמה האינדיוידואל כוללים: גיל, מין, מיקוד, שליטה פנימית ותפיסת הילד את הגירושין. גורמים אלה אינם מנבאים הרבה מהשונות המוסברת של הסתגלות.2. גורמים ברמת המשפחה כוללים: תמיכה שניתנת לילד, יחסים בין ההורה המשמורן להורה משמורן לבין הילד, הקונפליקט הבין הורי, נמצא שהם מספקים הסבר ל- 23% מהשונות בהסתגלות הילד לגירושין.3. גורמים סביבתיים כוללים: תגובות הסביבה, מעבר לסביבה חדשה. מבין הגורמים המשפעים על ילדי הגירושין ברצוני להתמקד בעבודה זובהשפעת התקשורת במשפחה על הסתגלות הילד לגירושין: תקשורת במשפחהליסה ושותפיה (1999) במחקרה בחנה את הקשר בין תפקוד המשפחה לבין הסתגלות ילדים לגירושין בקרב משפחות שהתרגשו או נפרדו לאחרונה. הממצאים מראים כי תפקוד המשפחה מנבא את הסתגלות הילד , התקשורת בתוך המשפחה, לומר ולא להסתיר , יכולת ההורים לתקשר ולשתף פעולה של "דיבור ישיר", מרכיבים של תקשורת רגשית.יכולת ההורים לתקשר, לשתף פעולה ולספק תמיכה רגשית, וכן להעביר לילדים מסרים של גבולות, יש לה חשיבות מכרעת בהסתגלות הילדים לגירושין, הורים גרושים יכולים לתקשר באופן אפקטיבי , מסוגלים בד"כ לתפקד באופן אפקטיבי גם בתחומים אחרים של הורות כמו: עקביות, חוקיות, בנוסף יכולת לשתף פעולה בין ההורים גרושים מראה שרמת הקונפליקט נמוכחה ,או לפחות הם מסוגלים להתעלם מהקונפליקט בניהם בכל הקשור לילדים. יחסים בין ההוריםקונפליקטים בין הורים ידועים כאחד מגורמי הסיכון לבעיות רגשיות והתנהגותיות של ילדים. ילדים החיים בבתים קונפליקטואלים, סביר שיראו יותר בעיות רגשיות והתנהגותיות של ילדים מאשר ילדים החיים בבתים שאינם קונפליקטואלים. לילדים רבים התועלת הגדולה ביותר מהגירושין של הוריהם היא הפוגה בעוינות שבין ההורים. מין הצד השני זה מאוד נפוץ שזמן רב לאחר הגירושין ההורים עדיין מתווכחים על נושאים רבים. מחקרים רבים תמימי דעים בנוגע להשפעה השלילית של הקונפליקטים הבין הורים על הסתגלות הילדים לאחר הגירושין. קונפליקטים בין הוריים לאחר הגירושין אינה תופעה פשוטה. ומחקר זה כמו מחקרים אחרים בתקופה האחרונה מנסה לפרק את התופעה ולבחון את הגורמים בה המתווכחים בין התופעה לבין הסתגלות הילדים.(LEE; 1997) במחקר שנערך ע"י ( LEE (1997 נבחן הקשר בין קונפליקטים בין ההורים לאחר הגירושין ובין הסתגלות הילדים . הממצאים מצבעים באופן בהיר על ההשפעה של הקונפליקט הבין הורי על הסתגלות הילד וויסות השפעה זו ע"י הקשר של הילד עם שני הוריו ודיווח עצמי של הילד על תהליך הרגשי שלו. בהתחשב במערכת היחסים בין הקונפליקט הבין הורי ודיווח עצמי של הילד על תהליך הרגשי שלו , התרחשות של הקונפליקט הבין הורי אינה מנבאה באופן ישיר כעס של הילד ולא אסטרטגית חיפוש תמיכה מההורים. תהליכים אלה, של הילדים תלויים בעובדה אם לילדים היו קשרים עקביים ושכיחים עם שני ההורים. הילדים שהיה להם קשר קבוע ועקבי עם שני ההורים המצויים בקונפליקט בין הורי לאחר הגירושין , היו פחות מוגנים מהקונפליקט זה בגלל שכיחות המגעים שלהם עם שני ההורים. בגלל שהכעס ואסטרטגית חיפוש תמיכה מההורים מנבאים החמרה בבעיות ההתנהגות של הלידים שהיה להם קשר עקבי ושכיח עם שני ההורים סבלו מרמה גבוהה של קונפליקט והסתגלותם היתה בעייתית. בנוסף עימות בין ההורים בדרך כלל נמשך או אף מחביר לאחר הגירושין. נמצא כי רמות גבוהות של עימות מאפיינים את רוב הגירושין נמצא במחקרים כי הורות שיתופית התרחשה בפחות מ20% מהמשפחות שהתגרשו. ילדים החווים עוצמות גבוהות של עימות משפחתי במשפחות שלמות ומשפחות גרושות סיכוייהם להיות מאובחנים בדיכאון סבירים יותר. למעשה, חוקרים אחדים היצעו כי זה עוצמת העימות, לא הגירושין עצמם, כמשפיע ביותר על הסתגלות הילד. קונפליקט בין ההורים ועוינות קשורים עם דיכאון, כמו גם עם חרדה, דמוי עמי נמוך, אי ציות, אגרסיביות ונסיגה חברתית אצל ילדים בשני המשפחות: שלמות וגרושות. עימות בין ההורים עשוי להשפיע על ילדים על ידי כך שזה יוצר אווירה מתוחה בבית, על ידי גרימת מצוקה נפשית בילדים שהם נשוא העימות בין הוריהם, ועל ידי השלכתו של הילד למרכז העימות ביניהם. מחקר אורך שנעשה ב-1987 על ילדים המעורבים בסכסוך בעניין משמורת נמצא כי עוצמת האגרסיביות בין ההורים, הורים המערבים את הילד בסכסוך, היפוך תפקידים כמו למשל שילד מתעמת על הורה המצוקה, או ילדים המשמשים כמעבירי מסרים בין ההורים ניבאו רמות גבוהות של דיכאון אצל ילדים. הורים הנתפסים בשעת עימות זה עשוי לשמש מודל התנהגות שאינו יעיל ואינו מתאים עבור ילדיהם, ולספק מודל שלילי של פתרון קונפליקט. לכך עשויה להיות השפעה שלילית מתמדת על מיומנות ההתמודדות של הילד. ילדים שנתפשו באמצע עימות בין ההורים הראו התחברות מעוררת דאגה עם אחד או שני ההורים, וביטאו חרדות מוגזמות של נטישה אם יודו ברגשות חיובים כלפי הורה אחד. נסיגה הפך להיות בדרך כלל התגובה המהירה ביותר לדילמת הנאמנות שלהם. לאורך זמן, סגנון הגנתי, פסיבי זה של תגובה יכול להתגבש לסגנון התמודדות בלתי מסתגלת (ZUBERNIZ, CASSIDY, GILLHAM, REIVICH, JAYCOX, 1999). יחסי הורה ילד:בעוד שיש הוכחות חזקות לכך שיחס חיובי בין הילד לאחד ההורים יכול לספוג את ההשפעה השלילית של הגירושין על הילד, הספרות על קונפליקטים בין הוריים, היחסים בין ההורים לילד והסתגלות הילדים גם היא מתמקדת בפוטנציאל של ההפרעה השלילית שיש לקונפליקטים בין הוריים על מערכת היחסים בין הורה וילד אשר משפיעה באפן שלילי על התנהגות הילד. אספקטים מגוונים של מערכת היחסים בין ההורה לילד הוצעו כמסבירים את הקשר בין קונפליקטים בין הוריים לבין בעיות ההסתגלות של ילדים. כמו למשל חוקרים רבים מצאו כי תוקפנות במערכת הורה – ילד מסבירה את הקשר בין קונפליקט בין הורי לבין בעיות התנהגות של הילדים. חוקרים אחרים מצאו כי הידרדרות היחסים בין האם לילד שהתבטאה בפחות חום, פחות אמפטיה ופחות ציפיות לשליטה מין הילד, גרמו לבעיות רגשיות והתנהגותיות אצל הילדים. הספרות של ילדים לאחר גירושין. קונפליקטים בין הורים משפעים באופן שלילי על היחסים בין ההורה לילד ולהם, סביר להניח, יש השפעה שלילית על הסתגלות הילדים.(LEE;1997)הסתגלות ההורים לאחר הגירושין הוא אחד הגורמים המשפיעים על הסתגלות ילדיהם. גירושין קשורים עם סיכון גובר של דיכאון אצל שני ההורים, וילדים שהוריהם מדוכאים והראו תפקוד לקוי, כולל הפנמה או החצנה של בעיות. גורם סיכון חשוב אחר לילדים הוא הקיף המתח שההורה המשמורן חווה. אצל אימהות חד הוריות נמצאו רמות גבוהות יותר של אירועי חיים ו"לחצים" כרונים מאשר אצל אימהות נשואות. דיכאון הורי, כמו רמות של עימות ומתח, עשויים להשפיע על הסתגלות הילד בהשפעתם השלילית על מיומנויות הוריות ויישומים משמעותיים. דיכאון ומתח יכולים להפחית משמעותית את רמות האנרגיה של ההרה, להגדיל את רגזנותו ולהסיח את דעתם של ההורים מענייני הילדים. גרושי הורים מגבירים את הודאות כי ילדים והורים יחוו מגוון רחב של שינויי חיים מלחיצים. אירועי חיים שליליים קשורים להשלכה או קיום של התנהגות מופנמת ומוחצנת, מספר האירועים של שנוי , כמו גם מספר האירועים השלילים אחרי הגירושין הראו קשר חיובי עם בעיות פסיכולוגיות אצל ילדים. אצל ילדים גרושים קיימת וודאות גבוהה יותר לפגוש בארועי חיים מלחיצים מרובים, כמו ירידה כלכלית , מיקום חדש, שינויים בסידור הטיפול בילדים וירידה ברשת התמיכה החברתית. (ZUBERNIZ, CASSIDY, GILLHAM, REIVICH, JAYCOX, 1999). ממצאי מחקרם של אלבק וקידר (2000) על הרשת חברתית של נשים גרושות עולה כי לרשת החברתית ,להגדלתה ולגיוונה יש חשיבות רבה משום שככל שהרשת מגוונת יותר , הנשים יכולות להיחשף למגוון רחב של תפקידים ואנשים ,לפתח תחושת אוטונומיה לקבל תמיכה בנושא סביב הילדים ולשפר את תפקודה והקשר עימם. בתקופה הראשונה שלאחר הגירושין עסוקות האימהות הגרושות בהתמודדות עם קשיי המצב החדש-קשיים רגשיים , טכניים, כלכליים וחברתיים .שיפור מערכת היחסים החברתיים, כחלק מיכולת ההתמודדות של הגרושה לאחר הגירושין. (אלבק, קידר 2000) יחסי הורה ילד משתנים גם הם מכך שכל הורה מקבל תפקידים חדשים ומחויבות חדשה. כתוצאה מקיומם של שני בתים, ההורה פנוי פחות רגשית ופיזית לילד. הילד יכול להיות מתוסכל כיוון שההורה נעדר לעיתים קרובות, עייף ולחוץ. הילדים מגיבים לעיתים קרובות בדרשנות, בכעס, acting out או בנסיגה. מאידך יהיו ילדים שיהפכו למסיע, תומך וגבולות הקשר הורה ילד מטשטשים. יכול להיות גם שינוי חיובי במשפחות גירושין בהם ילדים לומדים להיות עצמאיים יותר. (LINKER: PTOBERG & GREEN ;1999) כתוצאה מבעיות בהסתגלות ההורית ומיומנויות הוריות, יחסי הורה –ילד עשויים להינזק כתוצאה מגירושין. במחקר שנערך ע"י PATERSON;ZILL)1986) מצאו כי קרע בנשואין ערער את יחסי הילד עם כל אחד מההורים, ויחסים המוחלשים, בתורם, תרמו לתוצאות שליליות אחרות כולל דיכאון. למרבה הצער, נדמה כי השפעה של גרושי ההורים על יחסי הורה/ ילד נמשכים לאורך שנים. מחקר אורך אחר של HETTHERINGTON ) 1993) עימותים ושליליות בין אמהות וילדים נשארו גבוהים יותר במשפחות גרושות מאשר במשפחות שלמות אפילו בגיל ההתבגרות. (ZUBERNIZ, CASSIDY, GILLHAM, REIVICH, JAYCOX, 1999) . השפעה נוספת על הילדים כתוצאה מהגירושין ביחסים הורה - ילד הנה תופעה של "סרבנות קשר" עם אחד ההורים: כאמור משבר פרידה וגירושין מאופיין, לעיתים קרובות, בעימותים בהם שני בני הזוג נאבקים זה בזה בכל החזיתות, ובעיקר סביב נושא ההורות. אחד הילדים או יותר עשויים לספק פתרון למאבק ע"י נקיטת עמדה החלטית נגד המשך הקשר עם ההורה הלא משמורן. ילד כזה מכריז כביכול ש"הקרב הוכרע", ובכך מנסה ליצור מצב של שביתת נשק. ניתן להגדיר ילדים סרבנים אלה כ"יתומים בעל כורחם" מתוך הנחה שה"יתמות" נגרמת ע"י המערכת המשפחתית הממיתה את אחד ההורים, וכך ממיתה גם את חירותו של הילד לממש את הקשר עם שני הוריו.  המאפיינים: טשטוש גבולות במערכת הורה ילד : בין ההורה המגדל לבין הילד נמצא לעיתים קרובות מערכת יחסים כעם גוון סימביוטי.טשטוש גבולות בין צורכי הילד לצורכי ההורה.תפיסת ההורה המסורב כמסוכן: ההורה הננטש מעביר את חווית הנטישה האישית שלו אל הילד. החרדה שבן הזוג ינטוש גם את הילד, כפי שנטש אותו גורמת לו להגן על הילד מפני קשר עם אדם הנתפש בעינו כשלילי.קונפליקט הנאמנות: מערכות משפחתיות אלו מאופיינות, בדרך כלל, בתשדורות גלויות וסמויות שיינתנו לילד מצד שני ההורים הנאבקים זה בזה, ובכך מעמידים אותו במצב שעליו לבחור באחד משניהם.שנאה כפתרון: ילד, שאינו יכול לשאת את הקונפליקט בין שתי רשויות ההורים, פותר זמנית את הקונפליקט ע"י ביטול נוכחותו הרגשית עם אחד ההורים.מערכת האחראים מול ההורה המסורב: יש מצבים שבהם מחזקת מערכת האחראים את הקשר בתוכה סביב שנאה ודחייה של ההורה המסורב.נוכחות בן / בת זוג חדש/ה במערכת: כניסת בין זוג חדשים למערכת מצריכה דרכי התמודדות חדשות ונוספות כדי  לא להחמיר את קונפליקט הנאמנויות  של הילד. במקרים אלה הוא עלול להידחף לבחירה של ויתור על ההורה הביולוגי שלו. (לוטיה ,עציון, ויטל אברמוביץ,1997) לינקר ושותפיו (1999) במאמרם מדווחים כי יחסים בעתיים בין ילד להורה משמורן הוא הגורם עם הקורלציה הגבוהה ביותר לחוסר הסתגלות. תמיכה נמוכה, רמה גבוהה של קונפליקט בין ההורים, אף הם גורמים בעלי השפעה באופן משמעותי על חוסר הסתגלות הילד לגירושין. לסיכום: לגורמים ברמת המשפחה, יש השפעה חד משמעית על הסתגלות הילד.המחקרים והמאמרים הרבים המתייחסים לגירושין, תקשורת במשפחה ,קונפליקטים ולהשפעתם על הסתגלות הילדים לאחר הגירושין מראים כי גירושיו קשורים עם טווח רחב של תוצאות שליליות בתחומים רגשיים, התנהגותיים , פסיכו פיזיולוגים ומחשבתיים. בעוד שיש מאמרים ומחקרים אשר דיווחו על תוצאות מועילות במקרים מסוימים. גירושן הנם אירוע נורמטיבי מבחינה סטטיסטית אך גם משבר גדול עבור יחידים ומשפחות. וכן עצם הפרידה – הגירושין והחיים במשפחה שאינה המשפחה השלמה ,כפי שהוגדר קודם לכן בעבודה, קיימת פגיעה מסוימת בילדים. ניתן לצמצם את הפגיעה בהסתגלות כאשר התקשורת ללא קונפליקט או כאשר קיימת מערכת יחסים טובה עם המשמורן, כשמערכת היחסים עם שני ההורים טובה, אך לא ניתן לבטל את הפגיעה כוון שהגירושין הנו משבר בו הילד נותר ללא המשפחה השלמה וקיימת והוודאות לפגוש ארועי חיים מלחיצים מרובים, כמו ירידה כלכלית, סביבה חדשה, צורת חיים שונה. אידה ואנונו, "אור הנפש"​

על אימהות, בנות ומה שביניהן​

"מודל הבבושקה"רבים אינם יודעים זאת, אך המשחק בו בובת עץ של אם בתוך בת, בתוך אם בתוך בת...למעשה נקרא בשפת המקור "מטריושקה". הבבושקה, בתרגום חופשי מרוסית, היא סבתא. בעוד המטריושקה היא אמא. נכון מאוד - אותה אם מטריארכלית, גדולה ונצחית המעמידה דורי דורות של עוד נשים חזקות ובטוחות שכמותה. ידה בכל ויד כל בה. מנהלת ביד רמה את הבית, אחראית על החינוך ועל המשק, על העתיד ומהות החיים עצמם. על הדבש ועל העוקץ, על המר והמתוק.  אמנם בתרבויות מסוימות תפיסה מטריארכלית היא מושא השאיפות, אך בחברה המערבית והרב תרבותית של דורנו, מתחיל להתהוות שיח אחר: לעיתים עולה ביקורתיות של הבת על האם, יש צורך ביותר ביטוי עצמי עבורה, מסירותה של האם כבר אינה מוערכת כבעבר וכעת מתפרשת כ "חיבוק דב". מנגד, גם לאימהות מודרניות יש קשיים עם אימותיהן שלהן עצמן, המשפיעים על קשרי האם והבת ואף עשויים לעבור הלאה בין הדורות. "האפרוח שהלך לחפש לו אמא אחרת" זוכרות את סיפור הילדים הקלאסי הזה? לאחר שחטף נקירה חינוכית מאימו, אפרוח עצמאי ואמיץ אשר רק הרגע בקע מביצתו, יוצא במסע לחיפוש אם אחרת. בדרכו פגש באימהות רבות ומגוונות אך לבסוף הבין את המסקנה המתבקשת...אמא יש רק אחת. וזו שלי, מתאימה לי במדויק. חשוב להבין כי בכל אחת ואחת מאיתנו ישנה "אפרוחית סקרנית". הרי זהו חלק טבעי ממנגנון העצמאות המסייע לנו לפתח כלים לחיים, ללמוד את עצמנו ולהגדיר גבולות. אך מנגד, עלינו לזכור: אמא יקרה לי - זו לא סתם עוד קלישאה, אנחנו זקוקות לאימהות שלנו. לא משנה מה, יש לנו שאיפה פנימית להיות בנות טובות, וכל שכן דחף חזק להיות אימהות שלמות וראויות לבנותינו שלנו. הסוד לקשר בריא, מפרה ומכיל נמצא בין שני הקצוות הללו באיזון מושלם. את כל זה אני כבר יודעת, אבל...ובכל זאת, לא כולנו נתברכנו בקשרים שכל כך קל לחולל בהם שינוי.אך חשוב מאוד שתדעי: גבולות "בלתי עבירים" לכאורה, הם הכר הטוב ביותר לשינוי מהותי ולאורך זמן. אל תפספסי את ההזדמנות להחזיר לעצמך עוגן חשוב ובכך לייצב אחת ולתמיד את הסירה הפרטית שלך. מרגישה שיש לך משקעים מן העבר? הם לא יעלמו מאליהם. ישנה חוויה מסויימת המעיבה על הקשר בינך לבין ביתך? זה בדיוק הזמן לבוא ולדבר עליה. היית רוצה לסגל כללי תקשורת בריאים, מקבלים וכנים יותר לחיים? זה יעזור לך להיות אדם מכיל שנעים יותר להיות בסביבתו. זיכרי – ככל שאנחנו מתבגרות יותר, אנחנו יותר נוטות להבין ולהזדקק לאמא. עצה אישית ממני, אל תחכי עד שיהיה מאוחר מדי. השינוי יביא איתו ברכה.​

...
...

© כל הזכויות שמורות לאידה ואנונו

מאמרים

לפרטים נוספים ורכישה מאובטחת